Health <- بازگشت

یادداشت شورای سردبیران گاهنامه برابری: تصویرها با نگاه زنانه، رنگ آمیزی شده اند!

۸ مارس روز جهانی زن را با هم گرامی داریم!

امروز با جرأت هر چه تمام تر می توان این حقیقت شیرین و مسرت بخش زندگی را با صدای بلند اعلام کرد که دیگر از آن سال‌های سیاه بسیار گذشته است؛ سال هایی که زنان از درونِ قفسِ خانه‌ها با حسرت و نگرانی به بیرون نگاه می کردند. امروز وقتی به جهان کنونی نگاه می کنی، زنان را می بینی که در هر کجای‌ جامعه حضور وسیع و مؤثر دارند و به اشکال گوناگون توانایی‌ها، ظرفیت ها و مهارت‌های خود را برای رشد، تحول، مدرنیزاسیون و شکوفایی زندگی در یک جامعه برابری خواهانه و ضد تبعیض بکار می‌گیرند.

با ورود زنان به دنیای نویسندگی و داستان نويسی، بخش قابل توجهی از نگاه و زندگی زنانه وارد هنر داستان نويسی شد. داستان نویسی با همه نوع تنوعاتش، همواره تجربه‌ی جدیدی را به جهان ما افزوده و زنان در این عرصه نقش مؤثر، موفق و تأثیرگزاری دارند. تصویرسازی های بسیار آموزنده و شگفت انگیز، موضوعات، ساختار و زبان بکار رفته، شخصیت سازی های بازیگران داستان ها، با نگاه زنانه رنگ آمیزی شده اند و این مجموعه ی رنگ ها و نگاه ها، موجب تحول، رشد و گسترده شدن جهان ما در دنیای مدرن امروز شده است.

زنان نویسنده و داستان نویس ایرانی، در چند دهه گذشته با حضور فعال خود در جامعه موفق شده اند موقعیت خود را در عرصه ادبیات ایران، تثبیت کنند. در سالهای بعد از انقلاب روند داستان نویسی زنان بسیار گسترش یافته است. وقتی به ادبیات داستانی مراجعه می کنیم می بینیم که زنان داستان نویس کشورمان سهم ارزشمند و قابل توجهی از داستان نویسی جهان را به خود اختصاص داده اند و آثارشان از هر جنبه ای شايسته توجه همه جانبه است.

گاهنامه «برابری» در این شماره توانسته با جمعی از زنان نویسنده از سنین مختلف، ویژه نامه ای را به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن آماده انتشار کند. در این ویژه نامه، ما با یازده داستان کوتاه زنان مواجه هستیم که با تصویر سازی های کوتاه زندگی به بیان احساسات، عقاید، انتظارات و مطالبات خود پرداخته اند.

این ویژه نامه حاوی داستان‌های زیبایی است که ده زن در نگارش آن‌ها نقش داشته‌اند و هر یک از آن‌ها، روایت داستان خود را به آن شکلی که علاقمند بود، نوشته است.

نویسندگان این مجموعه داستان های کوتاه، هم از جهت نسلی و هم از جهت گوناگونی و تنوع تجارب و مهارت ‌های نویسندگی، متفاوت هستند. این گوناگونی موجب تهیه مجموعه‌ای چند رنگ از همه نوع طیف، روحیه، نگاه و قلم از زنان شده است.

در واقع هدف اصلی این ویژه نامه این است که خوانندگان با گوشه‌ای از توانایی‌ها، ظرفیت ها و مهارت‌های زنان نویسنده این داستان های کوتاه آشنا شوند.

برای ما حضور فعال زنان در جامعه و مطالبات آنها برای کسب حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار دارای اهمیت است. برای این منظور از تولیدات فکری و آگاهی بخش زنان فعال در تمام عرصه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی برای ایجاد تحرک در اندیشه و فعالیت زن ایرانی حمایت و استفاده خواهیم کرد.

در پایان از طرف گاهنامه "برابری" از همکاری خانم ها حمیرا احمدیان، خاطره عبودی، نیکی نیا میمندی، پروین عرفانی، رویا - الف، آذر گل آرا، فریبا خانلی، نرگس کرمی، شهلا شکوفی، شاپرک راد، صمیمانه تشکر می کنیم.

شورای سردبیران نشریه «برابری» / اسفند ۱۴۰۲ برابر با ماه مارس ۲۰۲۴