Health <- بازگشت

۲۱ مارس روز جهانی رفع تبعیض نژادی گرامی باد! / علی صمد

در شهر شارپ‌ ویل در آفریقای جنوبی در ۲۱ ماه مارس سال ۱۹۶۰، تظاهراتی مسالمت آمیز به شکل خشونت آمیزی سرکوب شد و ۶۹ نفر از تظاهرات کنندگان توسط رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی در آن روز به شکل هولناکی به قتل رسیدند.

 

سازمان ملل متحد در مجمع عمومی خود در سال ۱۹۶۶، منشوری علیه نژاد گرایی با امضای ۱۹۲ کشور جهان به تصویب رساند. این مجمع عمومی روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با نژادگرایی اعلام کرد.

 

تبعیض نژادی یکی از باسابقه ترین و بدترین نوع تهدید علیه ارزش های بنیادین انسانی است که موجب محروم کردن بخشی از جامعه انسانی از یک حق یا امتیاز به دلیل معیارهایی چون جنسیت، تعلق قومی، رنگ پوست و ... می شود.  ۶۴ سال پس از قتل ‌عام مردم بیگناه توسط نژادپرستان آفریقای جنوبی هنوز در بسیاری از کشورها، "نژادگرایی"، "بیگانه ‌هراسی" و "عدم رواداری"، مشکلات رایج این جوامع به شمار می آیند. هنوز مبارزه با راست گرایی افراطی، راست های پوپولیست تندرو و نژادگرایی معضل بسیاری از جوامع بشری‌ است. واقعیت ها حاکی از این است که نژادگرایان و تمامیت خواهان در مقابل تمام اصول دمکراتیک، حقوق بشری، آزادیخواهانه و نظم اجتماعی قرار گرفته اند.

در برابر چنین وضعیتی ما با هم می توانیم با تمام اصول نژادپرستانه، خارجی ستیزانه و خشونت علیه خارجی ها در هر جای جهان بطور قاطع به مخالفت برخیزیم، و با این پدیده مبارزه  کنیم. این مبارزه ای ست که باید از طرف دول و مردم همه جوامع بطور مشترک با هدف تقویت فرهنگ جهانی تسامح، تساوی، مبارزه با تبعیض و دعوت از همه برای مقابله با جهت گیری نژادی و مواضع متعصبانه انجام گیرد.

 

هیچ مردمی در جهان طرفدار جنگ و کشتار نیست. اگر به مردم علل واقعی بروز جنگ ها را توضیح دهند هیچگاه جنگی در جهان روی نخواهد داد. اما واقعیت ها را از چشم مردم با تبلیغات نادرست و فرعی پنهان نگه می دارند تا منافع قدرت های بزرگ جهان و شرکت های بزرگ و کوچک اسلحه سازی زیر سوال نرود و از این طریق مخالفت مردم برای پیشگیری از بروز جنگ ایجاد و متحد نشود. وظیفه هر انسانی است که جنگ و کشتار توسط جنگ طلبان و جنگ افروزان را در سراسر جهان محکوم کند. بدبختی، بی خانمانی مردم و آوارگی آنها حاصل جنگ هاست و به هیچوجه به رنگ پوست، نژاد و زبان هیچ انسانی ربط ندارد. نژادپرستان بجای توضیح واقعیت های بوجود آمدن جنگ ها به مسائل نژادی و تفاوت های فرهنگی و نفرت میان فرهنگ های مختلف دامن می زنند. باید متحداً به این سیاست های نژادپرستانه و جنگ طلبانه پایان داد! و در برابر آن از صلح و دوستی میان ملت ها و اعلام هر چه زودتر آتش بس و شروع مذاکرات برای پایان دادن به جنگ ها حمایت کرد.

سازمان ملل متحد بر این مهم تاکید دارد که "همه انسان‌ها، آزاد به دنیا می‌آیند، ارزش و حقوق برابر دارند و همه این توانمندی را دارند که در توسعه و رفاه جامعه خود نقش سازنده داشته باشند". مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تازه‌ترین مصوبه خود تاکید کرد؛ "هرگونه نگرش نظام ‌یافته بر پایه برتری‌جویی نژادی، از دیدگاه علمی نادرست، از دیدگاه اخلاقی محکوم، ناعادلانه و برای اجتماع خطرناک است. چنین دیدگاه‌ها و باورهایی که به‌دنبال اثبات وجود نژادهای جداگانه انسانی هستند، نباید پذیرفته شوند".

در برابر تعصبات نژادگرانه و دیدگاه های تندرو، در پیام یونسگو به مناسبت این روز می خوانیم: آموزش، آگاهی رسانی در باره ی پوچی دیدگاه های نژادپرستانه و گسترش دانش درباره جنایت هایی که به نام چنین  تعصباتی در درازای تاریخ رخ داده، از استوارترین سنگرها در برابر تبعیض نژادی است."

سازمان عفو بین الملل در ارتباط با تبعیض در عرصه های مختلف درخواست های زیر را مطرح می کند:

  • لغو قوانین تبعیض‌آمیز و آزادی هر کسی که تنها بر اساس این قوانین زندانی شده است
  •  
  • محافظت از همه افراد در برابر خشونت و تبعیض
  •  
  • وضع قوانین و سیاست‌هایی که مشارکت و تکثر در تمام عرصه‌های جامعه را ارتقا دهد
  •  
  • اقدام علیه ریشه‌های تبعیض از جمله با به چالش کشیدن کلیشه‌ها و نگرش‌هایی که زمینه‌ساز تبعیض هستند

 

می توان تاکید کرد که "تبعیض در عرصه های مختلف به اصل انسانیت آسیب می رساند. تبعیض حقوق افراد را تنها به خاطر هویت‌ یا باورهای‌شان تضییع می‌کند. تبعیض به انسان‌ها آسیب می‌رساند و باعث استمرار بی‌عدالتی می‌شود. این حق هر یک از ماست که با ما، فارغ از جنسیت، دین، نژاد، قومیت، ملیت، طبقه، اعتقاد، زبان، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، سن، وضعیت سلامتی و خصوصیات دیگرمان، به صورت برابر رفتار شود. با این حال، ما مکررا روایات تلخ و دردناک کسانی را می‌شنویم که تنها به دلیل تعلق به گروهی «متفاوت» از کسانی که در جایگاه قدرت هستند، متحمل خشونت و بیرحمی می‌شوند".

۲۱ مارس ۲۰۲۴

 

منابع:

یک-
https://www.un.org/fr/observances/end-racism-day

 

دو- سازمان عفو بین الملل