Health <- بازگشت

مقاومت مدنی در مبارزات زنان ایران- مصاحبه پنج

* آنا ۶۲ ساله، فوق لیسانس روزنامه نگاری

شهره ایرانی- سوال یک: مقاومت مدنی مردم خاصه زنان چه تاثیری برای انجام تغییرات اساسی در جامعه دارد؟

پاسخ آنا:
خب شرایط سخت و محدودیت ها به زنان در ایران یاد داده قوی باشند. من به عنوان فردی که روی موضوع توانمندسازی زنان کار میکنم در طول این سالها زنان زیادی را دیدم که یک تنه بار مسئولیت زندگی و تربیت بچه ها را به دوش کشیدند و برای حقشان جنگیدند. زن های ایران را بسیار قوی، با اراده و جسور می بینم و بقول ابتهاج کاوه آینده ایران زن است.

سوال دو: نافرمانی مدنی علیه بی عدالتی ها و تبعیضات حکومت اسلامی ایران تا چه اندازه کارساز است ؟ آیا اصولا این مقاومت و مبارزه راه به جایی می برد؟

پاسخ:
بنظرم ما همه در قبال هم مسئولیم و من هم به عنوان فردی در این جامعه باید در قبال اطرافیانم مسئول باشم. مسئولیت ابعاد وسیعی دارد که از خود فرد شروع می شود. وقتی من با خودم صادق باشم و خودم را باور داشته باشم و از خودم مراقبت کنم سلامت روحم موجب سلامت جامعه میشود.

سوال سه: به نظر شما برای گذار از این رژیم، علاوه بر نافرمانی مدنی چه تلاش های دیگری را می توان سازماندهی و تدارک دید ؟

پاسخ:
خب مشخصه که شرایط فعلی شرایط خوبی نیست خصوصا شرایط بد اقتصادی فشارش به همه و بخصوص برای قشر ضعیف و متوسط جامعه وارد میشود و استبداد حاکم هم که برای کمترین خواسته های مدنی دست به سرکوب می زند. اما روند تغییرات به شکلی که داره پیش میره در ما حس امید رو ایجاد کرده و قطعا اتفاق های خوب در راه خواهد بود.

سوال چهار: در ایران مسائل متعدد دیگری از جمله معضلات اقتصادی، بیکاری، فقر روز افزون و انواع دیگر تبعیضات و مشکلات وجود دارد که مردم معترض آن هستند، اما حکومت بجای دادن پاسخ مناسب به مردم به مطالبات، مسئله حجاب اجباری را عمده میکند. چرا رژیم تا این اندازه اصرار به طرح حجاب اجباری دارد؟

پاسخ:
جنبش مهسا نور امیدی در دل همه روشن کرد و قطعا بی تاثیر نبود اما فکر میکنم اتفاق مهسا جرقه ای برای قویتر شدن این جنبش بود این جنبش از مدتها پیش شروع شده بود و همه این رو حس میکردیم ما در همه این سالها شاهد اعتراضات بسیاری بودیم اعتراضات دانشجویی در سال ۷۶، اعتراضات گسترده در سال ۸۸ ،سال های ۹۶ و ۹۸ اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، اتوبوسرانی و چهارشنبه های سفید و خیلی اعتراضات دیگر جنبش مهسا تنها تفاوتش زنانه بودنش و توجه و اهمیتی که زنان در جامعه دارند را قوی کرد و نقطه عطفی برای یک انقلاب بزرگ بود.

سوال پنج: قضات حکومتی، احکامی را در ارتباط با زنانی که برای آزادی پوشش مبارزه می کنند و از پوشیدن حجاب اجباری سرباز می زنند، صادر کرده اند که در حیطه تخصصی آنان نیست. چگونه باید با این نوع از سرکوب قضایی برخورد کرد؟

پاسخ:
بله قطعا. این جنبش به زنان در ایران اعتماد بنفس و خودباوری داد و به ما یاد داد که اگر بخواهیم میتوانیم سرنوشت خودمون رو تغییر بدیم و به مردهای ما یاد داد که به زنها احترام بگذارند و آنها را باور کنند.

منبع: گاهنامه برابری