Health <- بازگشت

به مناسبت ۱۲ آذر (سوم دسامبر) روز جهانی معلولان/علی صمد

یادداشت علی صمد به مناسبت ۱۲ آذر (سوم دسامبر) روز جهانی معلولان

 

۱۲ آذر روز جهانی معلولان گرامی باد!

 

سازمان ملل متحد سی و یک سال پیش، در سال ۱۹۹۲ روز سوم دسامبر (۱۲ آذر) را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرد.

طبق آمار سازمان ملل یک میلیارد نفر از جمعیت کنونی جهان یعنی در حدود ۱۵درصد آن به معلولیت در اشکال و درجات مختلف دچارند.سوم دسامبر با هدف آشنايی با مشكلات و دغدغه‌های معلولان و تلاش برای كاهش مشكلات آنان نامگذاری شده است.

براساس آمار جهانی، معلولیت در زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان است. در کنوانسیون جهانی حقوق معلولان، حق زندگی، آزادی و امنیت فردی، ایجاد فرصت‌های برابر، عدم تبعیض، مشارکت کامل و موثر معلولان در امور جامعه، احترام به تفاوت‌ها، برابری زن و مرد به رسمیت شناخته شده است و روی حق آموزش، حق کار، حق داشتن سطح مناسب زندگی، حق مشارکت در زندگی سیاسی و اجتماعی و حق مشارکت در زندگی فرهنگی، بر ممنوعیت استثمار، خشونت و سوء رفتار و حق احترام به تمامیت جسمی و روحی معلولان تاکید شده است.

ما همواره از بهره‌مندی روزافزون توان‌ خواهان، از استانداردهای مناسب زندگی در جامعه مانند برخورداری آنها و خانواده‌هایشان از بیمه درمانی که می بایست از محل بودجه دولت تامین شود حمایت می کنیم. و بر این اعتقادیم که افراد دارای معلولیت، می بایست از حق برابر و کامل از حقوق انسانی، حفظ منزلت و شان انسانی و عدالت اجتماعی در جامعه برخوردار باشند!

معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی هستند. در تمامی دولت های جمهوری اسلامی اقدام خاصی در حوزه تحقق مطالبات معلولان انجام نشده است. حکومت ایران در سال ۸۷ به کنوانسیون مصوب سازمان ملل برای حقوق افراد دارای معلولیت پیوست. در این رابطه جمهوری اسلامی قوانینی را در مجلس شورای اسلامی تصویب کرد اما تاکنون تمام ارگان هابی حکومت کنونی ایران به قوانین مصوب خود پایبند نبوده اند و معلولان همچنان با محدودیت ها، کمبود امکانات، عدم مناسب سازی فضای شهری و معماری ساختمان ها، استخدام نشدن در مشاغل، عدم آموزش درست و کافی و به تبع آن فقدان آگاه سازی جامعه درباره نیازها، توانایی ها و مشکلاتشان با مسائل و مشکلات ویژه ای روبه رو هستند.

معلولان تحت تاثیر مشکلات اقتصادی سال های اخیر حتی از عهده تامین دارو هایشان بر نمی آیند، بسیاری از آنان فاقد منبع درآمد، مسکن و بیمه تامین اجتماعی هستند و نیاز های اولیه زندگی را هم به زحمت تامین می کنند.

دسترسی برابر شهروندان به امکانات از مصادیق عدالت اجتماعی است که تاکنون در ایران برای معلولان به اجرا در نیامده است. نداشتن حمایت معیشتی و خدماتی و فعالیت های پیشگیری کننده از معلولیت، از مولفه های مهم دیده نشده در ایران برای قشر معلول بشمار می آید.

لزوم ساختن دنیایی دسترس پذیر و فراگیرسازی خدمات برای افراد دارای معلولیت، شامل سازی و تلفیق اجتماعی این شهروندان در عرصه های مختلف و در نهایت زمینه سازی برای بهره مندی کامل جوامع از استعدادهای این قشر از جامعه در حوزه های تصمیم گیری و اجرایی دارای اهمیت بسیار برای مشارکت آنان در زندگی اجتماعی است .

به امید روزی كه معلولیت مانع دستیابی هیچ فردی به اهداف و آرزوهایش نباشد.

مدیر کانال تلگرامی ندای جمهوری ایران

۱۲ آذر ۱۴۰۲(۳ دسامبر ۲۰۲۳)