Health <- بازگشت

یادداشت: خشونت علیه زنان و کودکان در دوران جنگ !

ما جنگ نمی خواهیم!

جوامع انسانی همواره با چالش‌ها، منازعات و جنگ‌ ها روبرو بوده ‌اند. این چالش‌ ها ممکن است از تفاوت‌ های فرهنگی، اقتصادی، دینی و سیاسی ناشی شوند. همچنین، عواملی مانند تغییرات اقلیمی و نابرابری اقتصادی نیز می‌توانند به افزایش اختلافات و تنش‌ ها منجر شوند. اگرچه دستیابی به جهانی بدون جنگ دشوار است، اما تلاش‌ ها برای رفع تبعیض، حفظ صلح، برابری و ترویج ارزش ‌های انسانی همچنان ادامه دارد.

جنگ، پدیده‌ای وحشتناک و مخرب است که هیچ نقطه‌ ای از یک کشور را از اثرات تخریبی آن در امان نمی ‌گذارد. در هر جنگی، بسیاری کشته و معلول می ‌شوند که اغلب تعدادشان بیشتر از نظامیان است. کودکان، معلولان، زنان و سالمندان بیشترین قربانیان جنگ‌ ها هستند. تخریب زیرساخت ‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست نیز از دیگر پیامدهای جنگ است. عامل جنگ ‌ها دولت ‌های جنگ‌طلب و گروه ‌های افراطی هستند که با زور خواسته ‌هایشان را تحمیل می ‌کنند. در این میان، کمپانی ‌های اسلحه‌ سازی از جنگ ‌ها سودهای کلان و افسانه انی می ‌برند.

در یک سیستم دموکراتیک، دموکراسی، آزادی و حقوق بشر از طریق جنگ به دست نمی ‌آید. زندگی مسالمت‌ آمیز و عاری از تبعیض، خشونت و بی‌عدالتی، سودمندتر است. باید حداکثر تلاش خود را برای بازگشت صلح و آرامش در جهان انجام دهیم. مبارزه برای صلح وظیفه ‌ای ملی و جهانی است. ما به عنوان رسانه ‌ای جمهوری‌خواه سکولار دموکرات، مدافع دموکراسی، آزادی، رفاه و عدالت اجتماعی، می ‌توانیم با دیگر جمهوری‌ خواهان برای صلح و جهانی بهتر و بدون تبعیض فعالیت مشترک داشته باشیم.

جنگ‌ ها در دنیای معاصر آسیب‌ های جبران ‌ناپذیری به همراه دارند. کودکان و زنان، به عنوان گروه ‌های آسیب ‌پذیرتر، از خشونت‌ های جنسی و تبعیض جنسیتی در جنگ ‌ها رنج می ‌برند. در دوران جنگ، خشونت علیه زنان به شدت افزایش می‌ یابد. کودکان جنگ ‌زده بدبخت ‌ترین قربانیان هستند که استرس، افسردگی، ترس و کابوس ‌های دائمی را تحمل می‌کنند. حتی پس از پایان جنگ، هزاران انسان به علت انفجار مین‌های جنگی کشته و معلول می‌شوند.

ما جنگ نمی خواهیم و برای از میان برداشتن تضادها و کاهش شکاف ‌ها، باید مبانی و ارزش ‌های انسانی، صلح و دوستی را برای نسل‌ های بعدی ترویج کنیم. جهان دموکرات، ضد تبعیض، آزادی خواه، صلح دوست، انسانگرا و آینده نگر باید تلاش کند تا زندگی صلح ‌آمیز را برای همه انسان ها فراهم سازد. مشکلات هر جامعه به سرعت به دیگر جوامع منتقل می ‌شود و هیچ کشوری نمی ‌تواند از مسائل جهانی کنار باقی بماند. برای دستیابی به سرنوشتی عادلانه و سعادتمند، چاره ‌ای جز گفتگو میان فرهنگ‌ ها و تمدن ‌ها نداریم. صلح پایدار جهانی زمانی محقق می ‌شود که زنان در همه ساحت ‌های زندگی انسانی با حقوق مساوی حضور داشته باشند.

آزادی، عدالت و صلح برای همگان، نیازمند پایبندی دولت‌ ها به حقوق بشر است. جنگ، حقوق بنیادین شهروندان را به خطر می ‌اندازد، در حالی که صلح می‌ تواند ضامن آن باشد. تجربه تاریخی نشان می ‌دهد که صلح، عدالت و حقوق بشر ارتباط تنگاتنگی دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند. تمامی کشورهای جهان موظف به اجرای کنوانسیون جهانی حقوق بشر هستند. دولت ‌های دیکتاتوری نباید انتظار داشته باشند که در هنگام نقض حقوق بشر، مورد انتقاد و فشار دیپلماتیک قرار نگیرند.

گاهنامه "برابری"  در شماره دوم خود توانسته با جمعی از زنان و مردان نویسنده از سنین مختلف به موضوع «خشونت علیه زنان و کودکان در دوران جنگ بپردازد. در شماره جدید، مطالبی از خانم‌ها پروین عرفانی، سوسن رخش، رضوان مقدم، ملیحه حیاتی، گیتی عظیمی و  آقایان گودرز اقتداری، بیژن میثمی و علی صمد انتشار یافته است. همچنین، ۱۹ مصاحبه جالب و خواندنی درباره " خشونت علیه زنان در دوران جنگ " توسط شورای سردبیران گاهنامه تهیه شده است. در پایان از طرف گاهنامه "برابری"  از همکاری همه دوستان به ویژه بخش فنی نشریه صمیمانه تشکر می کنیم.

زنده باد صلح و برابری

شورای سردبیران گاهنامه "برابری" 
۲۹ ژوئیه ۲۰۲۴

منبع: به نقل از گاهنامه «برابری» شماره دو، تابستان ۱۴۰۳