Health <- بازگشت

مقاومت مدنی در مبارزات زنان ایران- مصاحبه دو

*ترانه، فوق لیسانس مکانیک، ۲۹ ساله از تهران

شهره ایرانی- سوال یک: مقاومت مدنی مردم خاصه زنان چه تاثیری برای انجام تغییرات اساسی در جامعه دارد؟


پاسخ ترانه: زنان جامعه ایران که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند به علت عقاید و قوانین مردسالاری سال ها توی خفقان و سکوت قرار داشتند و بسیاری حتی جرات نداشتند در مقابل خانواده خود از حق و حقوق طبیعی خود دفاع کنند. اما زمانی که زنان جامعه به پا خیزند کم کم همه زنان از حقوقی که از آنها دریغ شده آگاه میشوند و بدین ترتیب شجاعت در تمام جامعه تکثیر میشود تا همه جرات پیدا کنند در مقابل ظلم چه از طرف حکومت چه ظلم ناشی از فرهنگ مردسالاری ایستادگی کنند.

سوال دو: نافرمانی مدنی علیه بی عدالتی ها و تبعیضات حکومت اسلامی ایران تا چه اندازه کارساز است ؟ آیا اصولا این مقاومت و مبارزه راه به جایی می برد؟

پاسخ:
اینکه نافرمانی مدنی نهایتا موجب تغییر حکومت میشود یا خیر مسئله ای ناشی از سیاست های جهانیست و این را نمیدانم. اما این نافرمانی مدنی در مقابل تبعیض و بی عدالتی، موجب آگاهی بسیاری از مردم نسبت به مسائلی شده که پیش از آن اصلا به آن فکر نمیکردند و موجب افزایش شجاعت برای ابراز و دفاع از عقایدی شده که تا امروز کمتر کسی جرات میکرد آنها را بیان کنند.

سوال سه: به نظر شما برای گذار از این رژیم، علاوه بر نافرمانی مدنی چه تلاش های دیگری را می توان سازماندهی و تدارک دید ؟

پاسخ:
آگاهی دادن به همه ی اقشار جامعه از ظلم و فجایع انسانی و محیط زیستی که توسط این حکومت در حال انجام است. همچنین مطالعه و بالا بردن آگاهی خودمان و تشویق همه به فکر کردن بدون جهت گیری ذهنی خودشان.

سوال چهار: در ایران مسائل متعدد دیگری از جمله معضلات اقتصادی، بیکاری، فقر روز افزون و انواع دیگر تبعیضات و مشکلات وجود دارد که مردم معترض آن هستند، اما حکومت بجای دادن پاسخ مناسب به مردم به مطالبات، مسئله حجاب اجباری را عمده میکند. چرا رژیم تا این اندازه اصرار به طرح حجاب اجباری دارد؟

پاسخ:
زیرا رژیم ادامه کار خود را در حمایت افراد متعصب مذهبی می بیند که یاد گرفته اند به دلیل تعالیم مذهبی بدون فکر کردن خیلی مسائل را بپذیرند. راضی نگه داشتن این افراد در گرو حفظ حجاب اسلامی است

سوال پنج: قضات حکومتی، احکامی را در ارتباط با زنانی که برای آزادی پوشش مبارزه می کنند و از پوشیدن حجاب اجباری سرباز می زنند، صادر کرده اند که در حیطه تخصصی آنان نیست. چگونه باید با این نوع از سرکوب قضایی برخورد کرد؟

پاسخ:
با نترسیدن و ادامه دادن نافرمانی مدنی خود و تلاش برای بیداری مردمی که تن به این ظلم ها میدهند.

سوال شش: گشت های تازه ارشاد وارد خیابانها بدون آرم شده اند و می گویند فقط تذکر به زنان می دهند. آیا حکومت ترسیده است یا نگران چیزی هستند؟ نظر شما چیست؟

پاسخ:
دولت میخواهد مردم را بترساند و نشان دهد اگر مخالف خواسته های ما قدم بردارید، زندگیتان را نابود خواهیم کرد‌.

سوال هفت: ایرانیان ساکن خارج از کشور چگونه می توانند از مبارزات مردم و زنان داخل کشور حمایت کنند؟

پاسخ: با آگاه سازی افراد خارج از کشور از مسائل داخلی و اعتراض به دولت کشورهای  محل زندگی خود در صورتی که با دولت ایران همکاری کنند.

منبع: گاهنامه برابری