Health <- بازگشت

مقاومت مدنی در مبارزات زنان ایران- مصاحبه یک

توضیح: شهره ایرانی چند مصاحبه کوتاه با زنان ایرانی ساکن تهران برای این شماره گاهنامه "برابری" تهیه کرده است که آنها را در ادامه می خوانیم.
 

* بهار ۲۸ ساله و دانشجوی فوق لیسانس آرشیتکت

سوال یک: مقاومت مدنی مردم خاصه زنان چه تاثیری برای انجام تغییرات اساسی در جامعه دارد؟

پاسخ: تاثیر دارد ولی تاثیرش رو کم کم اعمال میکند و کم کم باید چشم و ذهن مردم به دیدن زنان عادت کند. چون اگر یکدفعه تغییرات بزرگی صورت بگیرد از لحاظ فرهنگی آمادگیش در جامعه وجود ندارد و میتواند تاثیر معکوس داشته باشد. همین الان طبق تجربه من حتی مناطق پایین تر توی همین پایتخت آمادگی پذیرفتنش رو ندارند و به چشم بدی نگاه میکنند و به نظرم فقط درصد کمی توی کل کشور هستند که فرهنگش رو پذیرفتند.

سوال دو: نافرمانی مدنی علیه بی عدالتی ها و تبعیضات حکومت اسلامی ایران تا چه اندازه کارساز است ؟ آیا اصولا این مقاومت و مبارزه راه به جایی می برد؟

پاسخ:
کارساز هست ولی نه در این جهت که قانون گذارها، قانون جدیدی وضع نکنند بیشتر در این جهت که نشون میدهد مردم آگاهی دارند و قانون گذارها بهتر است تصمیماتشون رو بررسی دوباره ای کنند.

سوال سه: به نظر شما برای گذار از این رژیم، علاوه بر نافرمانی مدنی چه تلاش های دیگری را می توان سازماندهی و تدارک دید؟

پاسخ: اول از همه که کمبودش بسیار حس میشود و از همه مهم تر پیدا کردن یک رهبر مورد اعتماد مقتدر و عاقل که مورد پذیرش همه باشد و ابهامی توی کارش نباشد و مردم نه از روی تعصب و یا ناچاری بلکه بخاطر شخصیت خودش او را بخواهند.

سوال چهار: در ایران مسائل متعدد دیگری از جمله معضلات اقتصادی، بیکاری، فقر روز افزون و انواع دیگر تبعیضات و مشکلات وجود دارد که مردم معترض آن هستند، اما حکومت بجای دادن پاسخ مناسب به مردم به مطالبات، مسئله حجاب اجباری را عمده میکند. چرا رژیم تا این اندازه اصرار به طرح حجاب اجباری دارد؟

پاسخ: چون مردم بیشتر روی این مسئله پافشاری کردند و بُلدش کردند و الان هم طوری شده که انگار بقیه مسائل برای مردم اهمیتی ندارد و حکومت هم از این مسئله سواستفاده کرده و با مقاومت بیشتر در این مسئله حجاب توان مردم رو گرفته و چون حجاب در قوانین اساسی از پایه های جمهوری اسلامی است قبول بی حجابی از نظر حکومت پایه های حکومت رو بهم می ریزد. در حالی که بقیه مسائل مثل مشکلات اقتصادی، کمبود دارو و... از این مسئله حجاب مهم ترند.


سوال پنج: قضات حکومتی، احکامی را در ارتباط با زنانی که برای آزادی پوشش مبارزه می کنند و از پوشیدن حجاب اجباری سرباز می زنند، صادر کرده اند که در حیطه تخصصی آنان نیست. چگونه باید با این نوع از سرکوب قضایی برخورد کرد؟

پاسخ:
با افشاگری و اگاه سازی.

سوال شش: گشت های تازه ارشاد وارد خیابانها بدون آرم شده اند و می گویند فقط تذکر به زنان می دهند. آیا حکومت ترسیده است یا نگران چیزی هستند؟ نظر شما چیست؟

پاسخ:
حکومت مقداری ترسیده و عملکردهای قبلی اش خرج زیادی را به گردنش انداخته و این براش سنگین واقع شده است. برای همین هم میداند جو ملتهبه و هم اینکه نمی تواند خواسته مردم رو اجرا کند و با این روش های مختلف میخواهد به هدف خودش برسد.

سوال هفت: ایرانیان ساکن خارج از کشور چگونه می توانند از مبارزات مردم و زنان داخل کشور حمایت کنند؟

پاسخ: جز افشاگری کار زیادی از دستشون ساخته نیست چون درک درستی از وضعیت ایران ندارند.