Health <- بازگشت

شعار زن، زندگی و آزادی ظرفیت جهانی دارد/ تقی رحمانی

دیروز، پنج سپتامبر 2024، کمیته نوبل در شهر اسلو در دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی که تبدیل به جنبشی تاثیر گذار شد، سمیناری برگزار کرد به نام زن، زندگی، آزادی.

در این مراسم، چهره های زیادی به نمایندگی از قاره‌های مختلف جهان در مورد حقوق زنان و لزوم بهبود آن در سراسر جهان سخن گفتند.

 

در ابتدا مجری مراسم که هماهنگ کننده کل کمیته صلح نوبل بود با اشاره به جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران و برنده جایزه صلح نوبل در سال 2023 یعنی نرگس محمدی، خواستار کمک و اطلاع رسانی برای آزادی او و تمام زندان سیاسی  در ایران و آزادی زنان جهان و زنان ایران شد. وی همچنین با توجه به ایران و افغانستان نکاتی یادآور شد که سخنران های بعدی هم بر آن پافشاری کردند که برابری جنسیتی در برابر آپارتاید جنسیتی یا تبعیض جنسیتی قرار بگیرد و توجه به حقوق زنان در سراسر جهان بخصوص در ایران و افغانستان برای حقوق برابر مورد احترام دانسته شود و برای آن تلاش شود.

مراسم با گفتگوی رئیس جدید کمیته نوبل با علی و کیانا ادامه یافت. کیانا و علی در ادامه از  متنی که نرگس خوانند در لزوم توجه به حقوق زنان و تجلیل از دومین سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی و برخی دستاورد های آن نوشته شده بود و تاکید نرگس بر جرم انگاری تبعیض جنسیتی در سراسر جهان و کمک همه مردم در این مورد. بعد رئیس جدید کمیته با کیانا و علی در مورد وضع جسمی نرگس گفتگو کرد. همچنین اعضای ائتلاف جهانی برای آزادی نرگس محمدی روی صحنه آمدند و اعلام کردند که برای آزادی نرگس تلاش خواهند کرد.

سخنران بعدی معاون وزارت امور خارجه نروژ  بود که حقوق بشر را مسئله جهانی دانست که باید همه دولت برای انجام آن تلاش کنند. بعد خانم عبادی درباره حقوق بشر در ایران و هم بی توجهی دنیا به نقض حقوق بشر در خاورمیانه اشاره کرد و گفت انگار شغل مردم ما مردن است.

بعد یکی از فعالان زن افغانستانی به نقض حقوق بشر به وسیله طالبان اشاره کرد و گفت غربیان با طالبان درست گفتگو نمی کنند.

بعد هم فعالان حقوق زن از آمریکای لاتین و هندوستان و آفریقا در مورد حقوق زنان در سراسر جهان به سخنرانی پرداختند.

در تمام این سخنرانی ها توجه به شعار زن، زندگی، آزادی پررنگ بود. یعنی این بار به طور مصداقی، دمکراسی در کشورهای جهان و آزادی منوط به برابری حقوقی میان زن و مرد بود که همگی به آن تاکید کردند.

به نظر می رسد ظرفیت جهانی این شعار مورد توجه قرار گرفته است و نیاز به مفهوم سازی بیشتری در مورد شعار زن، زندگی، آزادی مشاهده می شود چرا که این شعار با محور قرار دادن زن در حقیقت شعاری مصداقی تر است و در این حال با مورد توجه قرار دادن زن بخاطر نداشتن حقوق برابر با مردها قوه و پتانسیلی می تواند برای حرکت در جوامع ایجاد کند.، حتی در جوامع اروپایی.

به عبارتی شعار زن، زندگی، آزادی ظرفیتی جهانی دارد و کمیته صلح نوبل این ظرفیت را به رخ ما کشید در این مراسم.

این گزارش از مراسم فقط بهانه ای بود تا عنوان کنم که ظرفیت شعار زن، زندگی، آزادی جهانی است./کانال تقی رحمانی